11 kwietnia 2022 08:50

Jak blisko można latać między sobą dronami? Przyszłość pokazów świetlnych

Li Zhiyuan, wiceprezes EHang Egret i Raffaello D’Andrea, założyciel i dyrektor generalny Verity Studios, wyjaśniają, jak duża może być flota dronów, badając koncepcję roju dronów, po ukończeniu pokazu składającego się z 1374 urządzeń.

Techniczne ograniczenia nie stanowią problemów dla pokazów składających się z 5 000 czy 10 000, a nawet więcej. Odpowiednio dobrany system sterowania i kontroli pozwala na utworzenie zasięgu nawet dla tak dużej liczby dronów. Jednak pokazy tej wielkości wiążą się z wieloma ograniczającymi czynnikami. Jednym z nich oraz pierwszym jaki należy wykonać jest certyfikacja przestrzeni powietrznej, która w przypadku tak złożonych widowisk będzie bardzo duża.

 

 

Kolejnym ograniczeniem jest środowisko projektowe. Oprócz ciągłej optymalizacji technologii, wyzwanie stanowi przetwarzanie wzorów 2D na 3D, uzyskując niesamowite efekty wizualne

Rozdzielczość tego typu projekcji wymuszana jest również poprzez fakt jak blisko można latać między sobą dronami. Zmniejszenie odległości między urządzeniami umożliwiło by tworzenie bardziej złożonych efektów. Rój dronów zmieniał by się niemalże w gigantyczny ekran na niebie. Obecnie jednak odległości między poszczególnymi jednostkami wynoszą od 1.5m do 3m.

 

[img:3]
Fot. EHang Egret

 

Przez długi czas pokazy opierały się w znacznym stopniu na ręcznym sterowaniu. Dopiero firma EHang wprowadziła możliwość automatycznego dowodzenia i kontroli. Jest ona pierwszym na świecie skomercjalizowanym działaniem autonomicznych formacji UAV.

Wszystkie bezzałogowce od EHang są połączone. Proces zaczyna się od projektantów ustalających wzór, następnie inżynierowie opracowują do niego program, dla każdego pokazu UAV osobno. Dzięki wiodącemu na świecie systemowi kontroli roju, firma umożliwia jednej osobie sterowanie ponad 1000 jednostek przy użyciu jednego komputera.

 

 

Bezpieczeństwo jest również jednym z kluczowych elementów dla takiego systemu. Komunikacja między dronami a stacją dowodzenia i kontroli utrzymywana jest bez przerwy. Redundancja komunikacyjna zapewnia możliwość zbudowania wirtualnego ogrodzenia. W efekcie pokazy wykonywane w pomieszczeniach lub bezpośrednio nad widzami są w pełni bezpieczne. Chroni to jednostki przed wleceniem w zestawy głośnikowe, przewody czy wiązary dachowe. Bezpieczeństwo zapewnia również wbudowany mechanizm zapobiegający upadkom dronów, czyli tak zwane bezpieczne awarie.

Obecnie firma oferuje całkowita integralność systemu. Sama projektuje oraz montuje drony oraz system, jak również świadczy usługi kreatywne dla swoich klientów takie jak chociażby choreografii, a także dojeżdża do klienta, aby samodzielnie zainstalować system. Jednak, kiedy instalacja się zakończy, może on być całkowicie samodzielnie obsługiwany przez klienta.

 

[img:2]
Fot. EHang Egret

 

Każdy z autonomicznych mikro dronów Lucie wyposażony jest w programowalne źródło światła RGBW o wysokiej intensywności, natomiast bateria starcza na czas przelotu trwający około 3 minut. Dodatkowo system pozycjonowania w pomieszczeniach jest również autorską technologią umożliwiający wykonywanie pokazów. Składa się on z jednostek lokalizacyjnych Kedge. Rozmieszczane są w przestrzeniach pozbawionych sygnału GPS. Jednostki mają bardzo podobne zadanie, działają jak satelity tworząc wewnętrzny system pozycjonowania.

Takie rozwiązanie pozwala na umiejscowienie się autonomicznie dronów w przestrzeni, dzięki czemu samodzielnie mogą wykonywać zaplanowane choreografie, bez niepotrzebnych dodatkowych kamer, znaczników czy innych ograniczeń. Taka automatyzacja umożliwia jednemu operatorowi latanie niemalże nieograniczoną liczbą dronów. Dodatkowym atutem systemu jest ponad 100 000 zarejestrowanych lotów, dających dostęp do zestawu danych, który wykorzystywany jest do ciągłego ulepszania systemu, jak również optymalizacji.

 

 

Z kolei firma Verity Studios, dzięki współpracy z Cirque du Soleil oraz Brodway’em opracowało drony Stage Flayer. Występowały one niemalże co noc przez 390 spektakli ponad aktorami, ze względu na swoje stosunkowo duże rozmiary (ponad 1kg) nad głowami ludzi wymuszały również wprowadzenie autorskich systemów bezpieczeństwa i niezawodności.

System bezpieczeństwa nie ograniczono jedynie do zastosowanej technologii, ale obejmowało wszystkie aspekty, począwszy od wewnętrznych procedur i procesów po szkolenie dla automatyków spektakli i pracowników technicznych którzy codziennie drony obsługiwali. To podejście pozwoliło tworzyć pokazy nie wymagające dodatkowych siatek bezpieczeństwa. W ciągu roku drony wykonały ponad 7000 lotów autonomicznych bez ani jednego incydentu.

 

[img:1]
Fot. EHang Egret

 

Drony Lucies ważą zaledwie 50g i wyposażone są również w dodatkowe osłony chroniące drona i jego śmigła. Takie połączenie gwarantuje, że są niezwykle bezpieczne i stanowiące niewielkie zagrożenie, więc również pokazy odbywać się mogą blisko ludzi oraz bez siatek bezpieczeństwa.

Regulacje prawne dotyczące wykorzystania dronów bardzo szybko się zmieniają jednak obecnie jesteśmy w sytuacji, gdzie technologia wyprzedza regulacje w większości regionów świata. Oznacza to, że często decyzja z pozwoleniem na lot zależy od miejsca oraz straży pożarnej, natomiast operatorzy zazwyczaj nie muszą posiadać licencji. Bardzo pomocnym aspektem jest waga. Bardzo lekkie drony Lucie mogą bezpiecznie latać nad ludźmi a nawet uzyskują pozwolenie do pracy w bardzo restrykcyjnych środowiskach takich jak lotniska.

 

Słyszę, jak tysiące ludzi wzdycha, gdy nasze mikrodrony zaczęły latać nad publicznością, wiedząc, że tworzymy historię, robimy coś czego nigdy wcześniej nie robiono. Również owacje na stojąco po zakończeniu pokazu to niezwykłe doświadczenie, które będę cenić przez resztę mojego życia. 

Raffaello D’Andrea

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz