10 lutego 2020 12:00
Info Prolight sp. z o.o. Prolight sp. z o.o. tel: +48 22 648 04 07 www.prolight.com.pl

Immersyjna instalacja SKALAR 360 w Amsterdamie z wykorzystaniem Robe Pointe

SKALAR 360 to wielkoformatowa, immersyjna, kinetyczna instalacja dźwiękowo - oświetleniowa stworzona przez artystę i projektanta oświetlenia Christophera Baudera i kompozytora oraz producenta muzycznego Kangdinga Ray'a. Została przeprojektowana i zaadaptowana dla okrągłej przestrzeni The Gashouder w Amsterdamie.

Po raz kolejny Christopher wykorzystuje Robe Pointe jako źródła światła - w sumie 93. Instalacja, którą nazywa SKALAR 360, obejmuje również 61 x dwustronnych lusterek z pierścieniami złożonymi z 180 adresowalnych pikseli, które są zawieszone na specjalnych, dedykowanych wciągarkach KINETIC LIGHTS.

SKALAR został po raz pierwszy zrealizowany w hali turbin byłej berlińskiej elektrowni, obecnie przestrzeni sztuki Kraftwerk, a następnie ten sam prostokątny kształt i wymiary zostały odtworzone dla SKALAR MX, który trwał przez 5 tygodni we Fronton Mexico, Mexico City. Obydwa odniosły ogromny sukces.

 

[img:4]

Od lewej: Kangding Ray i Christopher Bauder

 

Gashouder był jednym z bardziej oryginalnych budynków do wystawienia instalacji SKALAR, stanowił połączenie dziwactwa, funkcjonalności i industrialności. Jednak jego kulisty kształt wymagał zupełnie innego projektu, który współgrałby ze specyficzną geometrią przestrzeni.

Na dachu zainstalowano pięć okrągłych kratownic o średnicach odpowiednio 5, 6, 10.6, 15.6, 21.2 i 33.7 metra, i były one wyposażone w różne ilości luster - od 1 do 24 na pierścień kratownicowy.

Pod kratownicami podwieszono 24 ramy, z czego każda została wyposażona w trzy Pointe, które wydają się w ciemności unosić w powietrzu. Zapewniają one doskonałe pozycje do celowania w lusterka, odchylania i zginania światła w licznych asymetrycznych wzorach po całym pomieszczaniu, które są tak charakterystyczne dla kinetycznych efektów wizualnych SKALAR.

Dodatkowo umieszczone zostały trzy słupki na podłodze, z siedmioma Pointe każdy, które występowały również w Niemczech i Meksyku.

 

[img:1]

 

Wystawa w Amstedamie sprawia wrażenie większej niż w wersji prostokątnej, a oświetlenie i lusterka są nieco bardziej rozłożone, więc oprócz wszystkich oryginalnych ruchów i pozycji, które musiały zostać zaktualizowane i dostosowane, aby odzwierciedlić nową symetrię i układ, Christopher wykorzystał okazję, aby zaprogramować nowe sekwencje.

Kangding Ray wprowadził również pewne modyfikacje i dodatki do pejzażu dźwiękowego, aby odzwierciedlić przestrzeń i niektóre nowe ruchy, a także fakt, że Gashouder posiada imponujący 12-kanałowy system dźwięku przestrzennego, który doskonale oddaje immersyjną naturę SKALARA.

Wybierając źródło światła do oryginalnej instalacji w Berlinie, Christopher potrzebował jasnego, precyzyjnego oraz dynamicznego urządzenia z wieloma opcjami modyfikacji wiązki, które byłoby małe i dokładne na dużych odległościach pod względem powtarzalności cue.

Podczas instalacji jest wykorzystany m.in. filtr frost Pointów i funkcja strobe z regulowaną częstotliwością strobowania, a kilkanaście innych funkcji Pointe jest używanych w zapętlonym show i koncertach na żywo.

Wiązki Pointe bez trudu przebijają ciemność, w połączeniu z lusterkami wdzięcznie tworzą przeróżne wzory w przestrzeni, czasem zaskakując przeszywającą bielą. W połączeniu z rytmiczną ścieżkę dźwiękową Kangdinga Ray'a, powstaje niesamowity, hipnotyczny efekt.

 

[img:2]

 

Pointes w Amsterdamie są dostarczane przez wypożyczalnię Flashlight, wszystkie posiadają specjalną tarczę kolorów z kolorami zoptymalizowanymi pod kątem TV, takimi jak lawenda, odcienie skóry i wybór bieli, które Christopher, wykorzystał w swojej instalacji tworząc ładny kontrast i ewolucję show.

Sygnały danych DMX dla Pointe są konwertowane z Art-Net i zintegrowane ze specjalnie zaprojektowaną platformą oprogramowania KLC KINETIC LIGHTS, która kontroluje zarówno głowy jak i ruch wciągarki.

Sceny oświetleniowe - pobudzające różne emocje - są odtwarzane jako cue w czasie rzeczywistym i uruchamiane przez klawisze MIDI z systemu Ableton Live, odtwarzającego główną ścieżkę audio podczas zapętlonego pokazu SKALAR.

Każde lustro jest fizycznie kontrolowane przez trzy wciągarki, które zapewniają ruch w górę / w dół oraz ruch Pan / Tilt, dzięki czemu mogą one poruszać się niezwykle płynnie na osiach XY i Z.

Dla tej wersji opracowano nową elastyczną ramę montażową dla wciągarek do kratownicy, która pomaga określić idealną odległość i ustawienie wciągarek względem siebie.

Instalacja została ukończona przez ekipę techniczną z firmy projektowej Christophera WHITEvoid, a produkcja zarządzana była przez Floriana Finka.

 

[img:3]

 

Instalacja została otwarta 10 stycznia, potrwa do 5 lutego i cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

 

O SKALARZE

SKALAR to wielkoformatowa instalacja oświetleniowa, audio i kinetyczna, obejmująca serię ruchomych luster i ruchomych opraw oświetleniowych, oparta na „kole emocji” Plutchika, w którym widzowie mogą doświadczyć pełnego zakresu ośmiu podstawowych emocji - przewidywanie, gniew, wstręt, strach, radość, smutek, niespodzianka i zaufanie.

Wizualnie koncepcja SKALAR opiera się na relacji między prawdziwymi wiązkami światła wychodzącymi z głowic na lusterka, a wirtualnymi „drugorzędnymi” wiązkami, które są odbijane i załamywane między lustrami.

Różny rezonans, tonacja, struktura i jakość wiązek, ich oddalenie i kąty patrzenia, wpływają na percepcję, a zatem na reakcje wszystkich... i wynikające z nich doznania zmysłowe.

 

Zdjęcia: Tim Buiting

więcej: www.robe.cz

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

adres:
ul. 3 Maja 183 05-800 Pruszków
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz