Pokaz multimedialny otwierający konferencję Scena Jutra
Jedną z głównych atrakcji konferencji Scena Jutra 2018, która odbyła się 29 listopada w warszawskim Teatrze Muzycznym Roma, był kilkunastominutowy pokaz pod tytułem „Ewolucja”.
Przygotowania pokazu otwierającego Międzynarodową Konferencję Nowych Technologii Scenicznych - Scena Jutra 2018 trwały wiele tygodni, angażując pokaźną liczbę osób z różnych specjalizacji. Pokaz został wyreżyserowany przez Sebastiana Gonciarza, współpracującego na stałe z Teatrem Muzycznym Roma.
W tym krótki “spektaklu” wystąpiło 4 aktorów, a ze względu technicznych, zaangażowanych było ponad dwa razy więcej techników i realizatorów. Pokaz trwał około 15 minut, a każda ze scen była odrębnym światem, który w ciekawy sposób przedstawiał nam możliwości, jakie zapewnia system śledzenia BlackTrax oraz mediaserwer disguise.
Do przygotowania całego pokazu został wykorzystany system BlackTrax, na który składało się 21 kamer BlackTrax i 31 sztuk beaconów przeznaczonych do śledzenia 45 niezależnych obiektów, np. drona, którego lot rozpoczął cały pokaz, ale również aktorów, pochodni z ogniem, czy platform, które zostały wykorzystane w scenie greckiej jako tarcze wojowników. Zastosowanie tak dużej ilości beaconów sprawia, że mimo krótkiego czasu jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie pokazów.
Podczas spektaklu wykorzystano całe wyposażenie dużej sceny Teatru Muzycznego Roma, którym dysponuje na co dzień. Do obsługi multimediów wykorzystano serwery disguise gx2, 2x4 i solo oraz system bezprzewodowego przesyłu wideo SWIT w ilości 5 sztuk. Oprócz potężnych ekranów, którymi dysponuje teatr (niespełna 300 m2), z czego 4 na ruchomych niezależnie poruszających się platformach zasilanych za pomocą baterii, wykorzystano również 2 projektory Christe 4k30.
Za zaprogramowanie całej integracji multimedialnej (BlackTrax, disguise) odpowiadał zapewne dobrze Wam znany Jarosław Pacewicz, który jako jeden z pierwszych w Polsce poznał oprogramowanie BlackTrax, zaprogramował również musical Piloci.
"Za przygotowanie contentu graficznego opartego na omówionym scenariuszu odpowiedzialna była firma On Light. Stworzyła ona animacje pre-renderowane przestrzeni nawiązujących do minionych czasów tytułowej podróży przez ewolucję człowieka - od prehistorycznej dżungli przez starożytny Rzym, aż po nowoczesny kort tenisowy.
Podczas spektaklu nie zabrakło również interaktywnych wizualizacji zaprojektowanych w środowisku programistycznym Notch, które przygotowała ekipa Piloci Studio. Łącząc fizyczny wymiar odbiorników BlackTrax z wirtualnym środowiskiem wyświetlanym na wszechotaczających scenę ekranach, stworzyła wiele ciekawych rozwiązań graficznych, które pozwoliły wprowadzić widza na wyższy stopień imersji teatralnej.
Wybuchy cząsteczek towarzyszących krzesaniu krzesiwem o kamień, greckie posągi wyłaniające się z płaskich ekranów ledowych czy całkowicie wygenerowana komputerowo księżycowa scenografia, po której aktor podciągany na liniach skakał jak po faktycznym księżycu - to tylko parę przykładów użycia technologii real-time w jakże krótkim, ale wypełnionym technologią spektaklu przygotowanym specjalnie na konferencję Sceny Jutra 2018.
Integracja wirtualnych przestrzeni pociągała za sobą wiele ciekawych pytań i problemów, na które bardzo często znalezienie odpowiedzi powodowało odkrywanie nowych, ciekawych zależności i nabywanie specjalistycznej wiedzy."
Tomasz Liszkowski, odpowiedzialny podczas Sceny Jutra za pracę w środowisku Notch
Jeśli chodzi o realizacje oświetlenia, tutaj również użyto sprzętu będącego na wyposażeniu Romy. Znajduje się tam duża baza ruchomych spotów i LEDowych washy od ClayPaky. Całość zaprogramowana była w timecodzie na konsolecie GrandMa 2, którą miałam przyjemność zaprogramowania, jak i obsługi jako realizator w dniu konferencji (Z niecierpliwością czekam na kolejne edycje).
Organizatorzy przyjęli wiele ciepłych słów i komentarzy zarówno od gości, jak i zaproszonych prelegentów. Oto niektóre z nich:
Brawo dla wszystkich organizatorów konferencji Scena Jutra. Wydarzenie było dobrze zorganizowane, a sama miałam zaszczyt uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat technologii w teatrze. Udało mi się spotkać zarówno z przyjaciółmi, jak i nowymi kolegami z całego świata. Dziękuję za zaproszenie i czekam na kolejne spotkanie!
Felice Ross, projektantka oświetlenia
Impreza wyróżniała się niesamowitą organizacją, odpowiednim miejscem i pomimo wysokiego zaawansowania technologicznego: wszystko działało idealnie! Świetna praca organizatorów przyczyniła się do stworzenia poczucia bycia częścią wyjątkowej szansy, dla profesjonalistów i "znajomych" technologii scenicznych do spotkania, wymiany zdań i nauki o naszej branży.
Muszę to powiedzieć... co wydarzyło się w Warszawie wyróżnia się na arenie międzynarodowej! Chcielibyśmy zobaczyć więcej tego, co dzieje się na całym świecie. Będziemy uczestniczyć na pewno i udzielimy pełnego wsparcia w następnej edycji. Bravissimo!
Massimo Bolandrina, Clay Paky