
RAPORT: PLASA Show 2018
Podczas tegorocznych targów PLASA Show 2018, które odbyły się w dniach 16-18 września, świeże produkty zaprezentowały setki liderów profesjonalnej branży nagłośnienia i rozrywkowej.
Nie zabrakło tutaj wagi ciężkiej, czyli firm L-Acoustics, d&b audiotechnik czy Sennheiser, a także pionierów oświetlenia - Robe, DTS, ETC oraz Philips. Oprócz tego goście mogli uczestniczyć w licznych seminariach oraz szkoleniach o bardzo szerokim zakresie zagadnień - od kreatywnych projektów po nowinki techniczne.
Najnowsze produkty
Firma Elation w tym roku skupia się na swoim najnowszym oświetleniu LED Smarty Hybrid, które korzysta z ich najnowszej technologii - siedmio-kolorowych LED’ów multi-chip. Z kolei MA Lighting prezentuje flagową konsolę grandMA3. Od Robe dostajemy heady SuperSpikie, Tarrantula oraz kontroler RoboSpot. Dodatki do serii Dalis i nowe Charles 960SX zaprezentował Robert Juliat. Philips oświetlali swoje stanowisko lampami LED VL800 Beamline.
ROBE SuperSpike
W kategorii nagłośnienia od L-Acoustics dostajemy innowacyjny system L-ISA, a technologię Soundscape i nową serię SL od d&b audiotechnik. Peavey zaprezentował światu najnowszej generacji system liniowy Crest Audio Versarray PRO VR112. Z kolei RCF demonstrował możliwości zestawów TT i kompaktowego nagłośnienia HDL28-A. Zestaw bezprzewodowy Speechline to najnowszy dodatek do tego typu produktów firmy Sennheiser.
Ekosystem L-Acoustics L-ISA
Oprogramowanie Hippotizer 4.4 wraz z dogłębną prezentacją otrzymaliśmy od Green Hippo, a w świecie laserów firma Laserworld zaprezentowała serię DS-1000RGB. Projektor laserowy EB-1755U to w tym roku oczko w głowie firmy Epson, a kontrolery daliGate Quad i Rail-Split RJ45 to najnowsze produkty od Artistic License.
Seminaria i szkolenia
Zdecydowanie jednymi z najciekawszych seminariów były te z dziedziny oświetlenia, które prowadzili Rob Halliday oraz firma Royal Shakespeare Company. W tym roku dominowały tutaj w większości najnowsze, cyfrowe technologie i ich użycie w praktyce.
W zeszłym roku bardzo dużą uwagę pod względem niesamowitej realizacji przykuł Nur Alem Pavilion - teraz mogliśmy dowiedzieć się jak projekt ten wyglądał “od kuchni” i jakie technologie zostały użyte. Oczywiście nie obyło się bez uchylenia rąbka tajemnicy ze strony realizatorów dźwięku i oświetlenia, którzy tym razem opowiedzieli o tym, jak przebiegają zmiany artystów podczas festiwali i jakie wyzwania się z tym wiążą.
Podszkolić się z biznesu i marketingu można było w Fast Track Theatre, gdzie prezentacje usłyszeć można było z ust Shéa Bennett (Identity), Darryn de la Soul (Soulsound) oraz Johna Schwaba (Curtain Call). Ciekawostki dotyczące zarządzania czasem przekazali przedstawiciele firmy BECTU - Tony Lennon i Liz Hardwick.
Nie obyło się również bez tradycyjnych warsztatów z tematu miksu - tym razem ze strony ekspertów Britannia Row Productions i legendarnego inżyniera dźwięku Simona Hodge, który zbudował wielościeżkowy miks od podstaw z udziałem publiczności. Swój debiut na targach PLASA miały SoundGitls, które zaprezentowały najnowsze technologie miksu, a firma Avid opowiadała o przyszłości technologii miksowania.
Demonstracje audio
Podczas tegorocznych targów PLASA nie zabrakło również tradycyjnych już... głośnych demonstracji sprzętu audio. W specjalnie zaprojektowanych stanowiskach “Apex Room” uczestnicy mogli posłuchać sprzętu firm Shermann, OHM, RCF i Aura Audio. Club Room w tym roku był zajęty przez KV2 Audio.
Hopolot zajął się w tym roku syntezą dźwięku dla potrzeb 3D i rozszerzonej rzeczywistości. Inżynierowie z firmy d&b audiotechnik opowiedzieli o najnowszych udogodnieniach w zakresie kontroli rozproszenia dźwięku i pokazali nowy protokół AV o nazwie Milan.
Nowinki techniczne
Brandon Eckstorm zaprezentował oprogramowanie Vectorworks Spotlight, pokazując jego zaawansowane możliwości i wbudowane technologie renderowania 3D, analizy Braceworks i pre wizualizacji oświetlenia Vision. James Eade zajął się prezentacją najnowszych standardów z dziedziny elektryki - zasilania, uziemienia oraz bezpiecznej konfiguracji i używania generatorów.
Swój punkt podczas targów miał także reprezentant The Royal Central School of Speech and Drama - David Ripley, który opowiedział o premierowych funkcjach oprogramowania AutoCAD.
Treningi
Firma ChamSys zorganizowała duży, praktyczny zestaw treningów dla użytkowników na każdym stopniu zaawansowania. Mogli oni nauczyć się poprawnej konfiguracji i obsługi konsol QuickQ / MagicQ. O systemie bezprzewodowym Speechline dowiedzieć więcej mogli się przyszli użytkownicy najnowszych produktów firmy Sennheiser.
Z kolei osoby zajmujące się podwieszaniem systemów nagłośnieniowych i oświetlenia mogli dowiedzieć się jak korzystać ze specjalistycznych urządzeń, kalkulować typ systemu uwzględniając różne czynniki i zachować bezpieczeństwo podczas pracy. Tym zajęli się m.in. osoby z National Rigging Advisory Group, Sapsis Rigging oraz Total Solution. Dowiedzieć mogliśmy się również o kodzie International Code of Practice for Entertainment Rigging (ICOPER).
![[img:12]](/img/artykuly/zdjecia/raport-plasa-show-2018-93315-min.webp)
PLASA Show przeszła długą drogę, a ubiegłoroczna 40. rocznica potwierdziła, że jesteśmy na dobrej drodze, wytyczając ścieżkę dla branży technologii rozrywki na żywo. Ze spokojem patrzymy w przyszłość i jak co roku nie możemy się doczekać kolejnych, najnowszych technologii.
Peter Heath - Managing Director
Jak co roku firmy uczestniczące w targach biorą udział w konkursie PLASA Awards. Zwycięzca ma możliwość pokazać się w Galerii Innowacji.
Crest Audio Versarray PRO VR112